Inwoners van de gemeente Ommen die in 2022 gebruik hebben gemaakt van een Wmo– (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) of Jeugdhulpvoorziening, zijn tevreden over de kwaliteit van de ingezette ondersteuning. Dit blijkt uit het jaarlijkse cliënttevredenheidsonderzoek dat door onderzoeksbureau Magis is uitgevoerd.
Cliënten geven het gesprek dat zij met een medewerker van Samen Doen hebben gemiddeld een 7,7. Een verbetering ten opzichte van het jaar daarvoor. Wethouder Alice van den Nieuwboer: ‘Het is mooi dat er een verbetering te zien is ten opzichte van 2021. Dit benadrukt dat het belangrijk is om de ervaringen van onze inwoners te onderzoeken. Naar
aanleiding van de resultaten van vorig jaar hebben we kunnen bijstellen en verbeteren. Daardoor scoren
we beter dit jaar en dat is een mooie ontwikkeling.’
Wmo
Uit het onderzoek blijkt dat 90% van de ondervraagden vindt dat de Wmo-ondersteuning past bij de
hulpvraag, 84% vindt dat er voldoende hulp wordt geboden. Wel geeft ongeveer een kwart van de
cliënten aan dat het veel moeite kost om hulp aan te vragen. Door de geboden ondersteuning kunnen
de meeste inwoners zich beter redden en doen wat ze willen. Van de ondervraagden vindt 86% de
kwaliteit van de geboden ondersteuning goed.
Jeugd
Als het gaat om Jeugdhulp, dan vindt het grootste deel van de ondervraagden de ontvangen hulp goed
(91%), waarbij de geboden hulp is zoals afgesproken. Ook vindt 94% dat de hulpverleners hun werk
goed doen. De wachtlijsten in de Jeugdhulp laten wel zien dat 47% van de cliënten aangeeft niet snel
geholpen te zijn. Voor bijna de helft van de ondervraagden kon de hulp binnen twee weken gestart
worden, 31% moest twee weken langer wachten. Als verbeterpunt wordt onder andere genoemd dat de
communicatie verbeterd kan worden zodat cliënten eerder iets horen.
Jaarlijks onderzoek
De gemeente onderzoekt jaarlijks de ervaringen van de inwoners die gebruik maken van de Wmo en
Jeugdhulp. Inwoners ontvangen een uitnodiging om mee te doen aan het onderzoek. De gemeente
vindt het belangrijk om onderzoek te doen naar cliëntervaringen. De uitkomsten dragen bij aan het
verbeteren van de dienstverlening door de gemeente en aan het verhogen van de kwaliteit en inzet van
de zorg.
Continumeting
Vanaf 2022 is er een zogenaamde continumeting gestart. Bij de continumeting worden inwoners één
maand na het gesprek met een medewerker van Samen Doen uitgenodigd om mee te doen aan het
onderzoek. Na ongeveer zes maanden wordt dit herhaald. Door sneller te weten wat de ervaringen van
inwoners zijn, kan de gemeente haar dienstverlening hier beter op laten aansluiten
Tekstverwerking: Arjen Roelofs, omroep NOOS
Foto: Stock